fbpx
Hvor ofte skal man lave en APV? Arbejdspladsvurdering

Hvor ofte skal man lave en APV?

Du skal som arbejdsgiver gennemføre en APV-proces første gang, når du ansætter din første medarbejder.

Herefter skal I gennemføre en APV-proces, når der sker ændringer i arbejdet, arbejdsmetoderne eller arbejdsprocesserne, hvis det kan have betydning for jeres arbejdsmiljø.

I skal altså gennemføre en APV-proces, når det er relevant. I skal dog som minimum sørge for at komme omkring alle virksomhedens arbejdsmiljøforhold hvert tredje år.


Det betyder, at hvis der ikke i mellemtiden har været anledning til at gennemføre en APV-proces for et givent arbejdsmiljøforhold, skal I minimum hvert tredje år afdække forholdet og lave en risikovurdering af det.

En APV-proces behøver ikke at blive gennemført for hele virksomheden samlet.
Den kan fx deles op i arbejdsmiljøemner, fx kemi, ergonomi og psykisk arbejdsmiljø, eller gennemføres for hver enkelte afdeling.

Arbejdsmiljøloven - Krav til arbejdspladsvurdering

Det er fastlagt i Arbejdsmiljøloven, at du som arbejdsgiver skal lave en APV, når du ansætter din første medarbejder udover dig selv og husstanden. Dette gælder, uanset om det drejer sig om fuldtidsansatte eller deltidsansatte, en medarbejder på barsel eller lignende.

Alle virksomheder, der har medarbejdere, er altså underlagt kravet om at have en arbejdspladsvurdering. 

Formålet er, at arbejdsgiveren tager ansvar for, at arbejdet er sikkert og sundhedsmæssigt forsvarligt.

Arbejdsgiveren skal sørge for at gennemføre en arbejdspladsvurdering, når der sker ændringer i arbejdet, arbejdsmetoderne eller arbejdsprocesserne, hvis det kan have betydning for virksomhedens arbejdsmiljø. 

Arbejdsgiveren skal derudover sørge for, at virksomhedens arbejdsmiljøforhold, herunder om der er arbejdsmiljøproblemer, afdækkes mindst hvert tredje år.

Den første gang I gennemfører en arbejdspladsvurdering, skal I afdække alle virksomhedens arbejdsmiljøforhold. 

Derefter skal I gennemføre en APV-proces, når der sker ændringer i arbejdet, i arbejdsmetoder eller arbejdsprocesser, som kan have betydning for arbejdsmiljøet.

Hvis I fx indfører ny teknologi, begynder at bruge andre stoffer og materialer i produktionen eller jeres arbejdsopgaver ændrer karakter, skal I afdække og vurdere om det udgør en risiko for de ansattes sikkerhed og sundhed.

I skal altså gennemføre en APV-proces, når det er relevant. Men husk at kom omkring alle virksomhedens arbejdsmiljøforhold minimum hvert 3. år.  

Læs mere på Arbejdstilsynets hjemmeside. 

AM
Arbejdspladsvurdering

Følg mig på de sociale medier og få masser af inspiration til hvordan I kommer godt i mål med jeres APV-proces. 

RYTTERVÆNGET 55A, TOFTLUND
CVR: 44534789

HANDELSBETINGELSER OG COOKIE- OG PRIVATLIVSPOLITIK

MAIL: MALENE@HRHERO.DK
TELEFON: 29 63 51 79

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.